سبوس تخمیری برنج

سبوس برنج منبع غنی ای از ویتامین های گروه ب ، فیبر ، ویتامین ای ، پروتئین و.. میباشد. در سبوس برنج ماده ای به نام لیپاز وجود دارد که روغن سبوس برنج را تجزیه کرده و آن را فاسد میکند. ما با فرایند های مختلف این آنزیم را غیر فعال میکنیم تا ماندگاری آن به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

میزان فیبر روزانه دریافتی شما بسیار کمتر از میزان توصیه شده جهانی است. یکی از منابع تامین کننده فیبر انواع سبوس غلات می‌باشد.
طبق منابع موثق بین‌المللی سبوس برنج فرآیند شده، منبع بسیار غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی طبیعی، اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب امگا3 ، 6 ، و 9 و فیبر محلول و نامحلول است. سبوس برنج از نظر محتوای فیبری بالا بوده و در عین حال از نظر محتوای پروتئینی نیز قابل توجه است و یکی از منابع ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها به حساب می‌رود.
بنابراین چرا چنین ماده مغذی، از اکثر برنج‌ها حذف می‌شود. مشکل مرتبط با سبوس برنج وجود آنزیم لیپاز است که سریعاً روغن موجود در سبوس را تجزیه کرده و به همین دلیل سبوس اصطلاحاً تند (Rancid) شده، بوی نامطلوب می‌گیرد و نهایتاً سبوس برنج تبدیل به ماده غیرخوراکی می‌شود. در سال‌های اخیر شرکت دانش بنیان پارسیان آنزیم ایرانیان فرآیند ویژه‌ای را توسعه داده است که نتیجه آن تولید سبوس برنج فرآوری (پایدار شده) و استریل شده برتر با عطر و طعمی بسیار مطلوب و متمایز است. در سبوس برنج فرآوری شده آنزیم مربوطه غیرفعال می‌گردد و از همین روی، زمان ماندگاری سبوس افزایش می‌یابد. نکته قابل ذکر دیگر، بار میکروبی بسیار بالا و وجود میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در سبوس برنج فرآوری نشده است این پدیده به سبب تماس غیرقابل اجتناب سبوس به عنوان پوشش دانه گیاه با کود می‌باشد که مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. لذا فرآوری دیگری که بر روی سبوس انجام می‌شود فرآیند استرلیزاسیون است که سبوس را به ماده مغذی و عاری از هرگونه میکروارگانیسم (عوامل بیماری‌زا) تبدیل می‌کند.

 


برخی ترکیبات اصلی سلامت‌زا یافت شده در سبوس برنج فرآوری شده به شرح زیر است:
» پروتئین ضدآلرژی با تمامی اسیدهای آمینه ضروری
» غنی از ویتامین‌های E کمپلکس (حاوی بالاترین منبع طبیعی توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها در طبیعت)
» غنی از ویتامین‌ها B کمپلکس
» گاما اوریزانول (دارای اثرات دارویی و درمانی از جمله هیپوکلسترولمی، تقویت رشد انسان، تحریک ترشحات هورمونی، تسهیل گردش خون و جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها می‌باشد. همچنین در بهبود اختلالات عصبی، ناراحتی‌های روده‌ای‌معده‌ای و درمان علائم ناشی از یائسگی موثراست. این ماده نخستین بار در سال 1962 در ژاپن برای درمان گیاهی اختلالات عصبی، مورد استفاده قرار گرفت. گاما اوریزانول از طریق بهبود میکروسیرکولاسیون پوست و محافظت در برابر پروکسیدان و در نهایت هدایت ترشحات غدد چربی قادر است از پیر شدن پوست در اثر استفاده طولانی و مستمر جلوگیری نماید. گاما اوریزانول در اثر متابولیزه شدن منجر به تولید اسید فرولیک در روده می‌شود. ضمن آنکه در ارتباط با سلول‌های بدن فاقد هرگونه اثرات آلرژی‌زایی می‌باشد.
» مواد معدنی (حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، منیزیم و منگنز) و مواد معدنی کم مقدار
» پلی‌فنل‌ها، فیتوسترول‌ها و استرولین‌ها (مقادیر بالای بتاسیتوسترول و بتا سیتوسترولین)
» مخلوط کاروتنوئیدها (شامل لوتئین و….. )

شرکت پارسیان آنزیم ایرانیان برای مصارف خانگی سبوس تخمیری تحت برند ” دکترسبوس ” فعالیت می‌کند،
برای خرید اینرنتی سبوس برنج تخمیری می‌توانید از وب سایت دکترسبوس اقدام به خرید کرده و درب منزل تحویل بگیرید:

www.DoctorSaboos.com